Demo Site

DeviantArt Editor



Anda boleh memuat turun wallpapers di dalam akaun Deviantart Editor ini dengan cara berikut:
1-Klik pada gambar yang anda inginkan
2-Klik "Go to deviantion page"
3-Kemudian klik "Download Image di sebelah kanan page deviantart.
4-Siap!

Sunday, February 22, 2009

Seorang terbunuh letupan di Kaherah












Seorang telah terbunuh dan sekitar 19 orang, iaitu kebanyakannya warga tempatan, telah cedera dalam kejadian letupan bom yang telah berlaku berhampiran Masjid Hussin, Kaherah. Pihak polis berkata, seorang yang terbunuh adalah pelancong warga Perancis yang berada di sekitar kejadian tersebut. 19 cedera akibat terkena serpihan batu dan serpihan marmar.

Letupan berlaku kira-kira jam 8.00 malam ( Mesir ) Atau 2.00 Pagi ( Waktu Malaysia ) pada hari ahad, 22 Februari 2009.

Turut cedera adalah pelancong warga Perancis dan Jerman.

"Ia adalah bahan peledak, dan barangkali daripada bom tangan ( Grenade )" Kata polis tersebut. Lumuran darah boleh dilihat di kawasan lapang hadapan Masjid Hussin, hadapan Pasar Khan Al-Khalili. Manakala ledekan kedua tidak mengakibatkan sebarang kecederaan.

Penyiasatan Letupan
Kini, pihak polis telah mengawal rapi tempat pengeboman, polis juga menggunakan bantuan anjing pengesan dimana kawasan hadapan masjid itu telah dikosongkan daripada orang ramai.

"Saya sedang solat dan tiba-tiba terdengar letupan besar. Semua kelihatan panik. Kemudian polis datang dan menutup pintu utama masjid, serta mengosongkan kami melalui pintu belakang" Berkata Mohammed Abdel Azim. Dimana beliau setiap masa berada dalam masjid.

Perkara ini belum jelas siapa yang mendalanginya dan menjadikan pelancong sebagai sasaran pengebom. Siasatan sekarang adalah fasa permulaan, lapor wartawan Al-Jazeera cawangan Kaherah, Amr Al-Kahky.

Spekulasi ini rumit kerana ia turut melibatkan warga tempatan sebagai sasaran. Sejarah turut mencatat, kawasan kejadian pernah dibom iaitu pada tahun 2005 di mana 2 orang pelancong terbunuh dan 18 orang telah cedera dalam peristiwa berdarah ini.

Dipetik dan diterjemah daripada Al-Jazeera.

0 comments:

Fan

Feed Galeri

Feed Video

Hits Pengunjung