Demo Site

DeviantArt Editor



Anda boleh memuat turun wallpapers di dalam akaun Deviantart Editor ini dengan cara berikut:
1-Klik pada gambar yang anda inginkan
2-Klik "Go to deviantion page"
3-Kemudian klik "Download Image di sebelah kanan page deviantart.
4-Siap!

Monday, May 26, 2008

Mendongak ke atas. Melihat ke hadapan. Mengundur sudah

Mengundur sudah
Kira-kira tujuh jam lagi saya akan bergelar calon peperiksaan untuk subjek Nahu. Asyik tenggelam untuk melihat kitab أوضيح المسالك ini menyebabkan saya lenguh sana sini. Mana tidaknya, sekejap menelengkup, kemudian meniarap, bersila, berjalan mundar mandir, berlari...Erk? takdalah. ^_^ Bilik saya bukanlah tempat untuk maraton. Huihui. Selepas siap menulis nota tajuk باب الحال , kotak fikiran ini melengkap kepada monitar sebelah. Rasa hendak menaiplah pula. Update blog ok jugakan? Bukanlah apabila hendak melakukan servis pada komputer ini dikira 'mengundur sudah' daripada membaca. Kerana bagi saya, istilah rehat terpulang pada individu untuk lakukan apa cara asalkan pemilik mampu untuk berehat dengan tindakan tersebut. Tapi awas, jangan pula abaikan hukum syara' sehingga melanggar hukum halal haram.
Firman Allah Ta'ala
103:1. Demi masa.
103:2. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian,
103:3. kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. -Surah al-Asr

Mendongak ke atas
Saya teringat ketika di tingkatan tiga (kalau tidak silap), guru yang mengajar kelas saya pada waktu itu, memberi latihan untuk pelajar menulis hobi di atas kertas. Apa yang diminati dan yang tak disukai. Saya menulis hobi atau apa yang saya minat pada kertas tersebut adalah melihat bulan. Haha. Hendak tergelak juga hati ni. Guru saya melihat kertas tersebut dan beliau bertanya balik 'Awak ini sokong PAS ker?' Huihui. Saya senyap dengan rasa pelik pun ada. Jauhnya ustaz ini fikir. Getus hati. Aneh juga. Tapi apabila meningkat usia sehinggalah pengajian pun pada tahap sekarang ini, saya cuba mendongak ke atas kembali. Hendak mencari jawapan mungkin tak mampu lagi. Kalau ada sahabat yang hendak tolong, silakan. Mana tau ada jawapan yang tepat kepada persoalan ustaz saya di atas tadi. Kalau tak bersangkut paut dengan politik sekalipun, bukan masalahnya. Saya fikir kalau dikaitkan dengan parti ini dengan jawapannya mungkin secara kasar adalah untuk membantu jemaah Islam nanti ^_^. Atau memang hobi saya pada waktu itu melihat bulan? secara peribadi memang ada. Tapi bulan bulan sahaja. Bintang pun saya jenguk juga. Kan menarik kat atas langit itu. Secara peribadinya juga saya ada sedikit sebanyak minat tentang ilmu astronomi...

Melihat ke hadapan
Jangan pandang belakang! Ini tajuk kepada cerita hantu Malaysia. Ark...belum tonton cerita ni. Ramai orang kata plotnya memang menakutkan. Seram. Tapikan, senang saja kalau macam tu tak mahu terserempak dengan hantu atau momok, lihatlah kehadapan. Huihui. Apa-apa persoalannya tiada kaitan yang saya nak taipkan di sini. Cuma hendak berkongsi matlamat pada masa hadapan sahaja. Kerana itu kita perlu pandang ke hadapan. Kalau ada salah silap daripada zaman silam, pelbaikilah untuk kesenangan akan datang. Waktu kecil dahulu pun kita mula dengan merangkak...mengesot. Hendak berjalan bukan main susah. Tapi akhirnya kita mampu juga untuk berjalan bahkan berlari. Itulah di namakan peringkat atau perkembangan sesuatu fasa. Begitu juga dengan peralihan zaman. Zaman tidak akan berundur ke belakang. Tiada mesin flashback seperti starget. Semuanya menuju kehadapan. Jadi matlamat yang ingin di bawa tersebut haruslah juga menepati konsep Islami yang menitik beratkan cita-kita kita tersebut supaya selari dengan Islam dan umat. Untuk kehadapan, kita bukanlah seperti mana-mana superhero marvel seperti Superman, Batman, Spiderman atau Ironman dengan misi menyelamatkan manusia dari kejahatan musuhnya menghancurkan planet bumi ini. Kita lebih hebat daripada itu kerana masa hadapan kita adalah menjadi ulama dan tokoh Islam yang dapat menyelamatkan bumi daripada kegelapan jahiliah yang mengotorkan tanah bumi. Itulah masa hadapan kita semua. Pembaca dan juga sesiapa sahaja perlu menghayati misi tersebut.

For through time that we have discussed, my advice; Our human being has been created for obedience to Allah. Only one God that we trusted and only to Him we choose for needly help eternity breath. Take it if you remain that faith. If not, belonging to always remember Him with kalima Zikrullah. May Allah bless us.

0 comments:

Fan

Feed Galeri

Feed Video

Hits Pengunjung