Demo Site

DeviantArt Editor



Anda boleh memuat turun wallpapers di dalam akaun Deviantart Editor ini dengan cara berikut:
1-Klik pada gambar yang anda inginkan
2-Klik "Go to deviantion page"
3-Kemudian klik "Download Image di sebelah kanan page deviantart.
4-Siap!

Wednesday, January 13, 2010

Apakah Blu-ray?

Blu-Ray (bukan Blue-ray) juga dikenali sebagai Blu-ray Disc (BD), adalah nama dari generasi selepasnya iaitu format cakera optik yang dikembangkan bersama-sama oleh Blu-ray Disc Association (BDA), sekumpulan elektronik terkemuka di dunia yang menghasilkan komputer peribadi dan pengilang media (termasuk Apple, Dell, Hitachi, HP, JVC, Motorola, Mitsubishi, Panasonic, Pioneer, Philips, Siemens, Sharp, Sony, TDK dan Thomson). Format ini dikembangkan untuk membolehkan rakaman, menulis ulang dan main balik video definisi tinggi (HD), serta menyimpan data dalam jumlah besar. Format ini menawarkan lebih daripada lima kali kapasiti simpanan DVD biasa dan boleh menyimpan sehingga 25GB pada single layer disc dan 50GB pada dual-layer disc. Kapasiti tambahan ini dikombinasikan dengan penggunaan keunggulan video dan audio codec yang menawarkan konsumen pengalaman HD yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Meskipun saat ini teknologi cakera optik seperti DVD, DVD ± R, DVD ± RW, dan DVD-RAM bergantung pada laser merah untuk membaca dan menulis data, format baru yang diperkenalkan ini adalah sebaliknya iaitu menggunakan laser biru-violet sebagai gantinya, maka nama yang diberi ialah Blu-ray. Walaupun jenis laser yang digunakan, produk-produk Blu-ray ini tetap dapat diserasikan dengan CD dan DVD melalui penggunaan BD / DVD / CD yang sama unit pickup optik. Keuntungan menggunakan laser biru-violet (405nm) adalah bahawa ia memiliki panjang gelombang lebih pendek dibandingkan laser merah (650nm), yang membolehkan anda memfokuskan laser spot dengan lebih presisi. Hal ini memungkinkan data akan dapat dikemas secara lebih ketat dan disimpan di ruangan sempit, jadi ia mungkin dapat memuatkan lebih banyak data pada disk meskipun saiz yang sama seperti CD / DVD. Ini selaras dengan perubahan aperture pada kadar 0,85 bertujuan untuk memungkinkan Blu-ray dapat mencakupi kapasiti 25GB/50GB. Perkembangan terbaru oleh Pioneer telah mendorong kapasiti simpanan 500GB pada satu cakera dengan menggunakan 20 lapisan.

Blu-ray saat ini disokong oleh sekitar 200 syarikat elektronik terkemuka di dunia, komputer peribadi, penulisan media, video game dan syarikat-syarikat muzik. Format ini juga mempunyai sokongan daripada semua studio Hollywood dan studio-studio kecil yang tak terhitung jumlahnya sebagai pengganti format DVD untuk masa ini. Banyak studio juga mengumumkan bahawa mereka akan mula meluncurkan filem baru di Blu-ray Disc pada hari-dan-masa disamping pengeluaran DVD.

0 comments:

Fan

Feed Galeri

Feed Video

Hits Pengunjung